طرز تهیه دمپخت شیرازی مخصوص + سبزی دمپخت شیرازی چیست

طرز تهیه دمپخت شیرازی

طرز تهیه دمپخت شیرازی طرز تهیه دمپخت ساده طرز تهیه دمپخت کازرونی طرز تهیه دمپخت عدس و سبزی سبزی دمپخت شیرازی چیست طرز تهیه دمپخت گوشت بوشهری طرز تهیه دمپخت گوجه دمپخت لری طرز تهیه دمپخت عدس شیرازیxvc jidi nl\oj; advhcd

از غذاهی خوشمزه شیراز دمپختک است که با گوشت و سبزیحات طبخ می شود و طعم آن را هرگز فراموش نخواهید کرد، از این که برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمپخت شیرازی مخصوص در ادامه با سایت مچ مگ همراه می شوید، سپاسگزارم.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
برنج۴ پیمانه
گوشت گوسفند یا گوساله قیمه‌ای خردشده۳۰۰ گرم
پیاز درشت خلالی۱ عدد
سیر ۴ حبه
کلم برگ کوچک۱ عدد
هویج۳ عدد
عدس ۱ پیمانه
سبزی (شوید، ریحان، ترخون و جعفری)به اندازه دلخواه
لوبیا چشم بلبلینصف پیمانه دلخواه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویهبه میزان لازم

طرز تهیه دمپخت شیرازی

مرحله اول

برای درست کردن دمپختک شیرازی در ابتدا برنج را پاک کرده و می شوییم سپس در یک کاسه با آب ولرم و مقداری نمک می گذاریم برای دو تا سه ساعت خیسانده شود خیساندن برنج باعث می شود که برنج زودتر پخته شود و ری بیشتری کند.

مرحله دوم

پیاز را پوست گرفته و می شوییم و سپس روی تخته آشپزخانه خلالی می کنیم قابلمه ای را روی حرارت قرار داده و روغن می ریزیم و اجازه می دهیم گرم شود سپس پیازها را با قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا نرم و سبک شوند.

مرحله سوم

در ادامه گوشت خرد شده را اضافه می کنیم و زردچوبه می زنیم و مقداری تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس سیر را پوست گرفته و رنده می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله چهارم

در این مرحله پوست هویج ها را با پوست کن جدا می کنیم و به صورت نگینی خرد کرده و یا با رنده درشت رنده می کنیم و به قابلمه اضافه می نماییم کمی هویج ها را تفت می دهیم در ادامه عدس و لوبیا را که از قبل خیسانده ایم آبکش کرده و به مواد دمپختک اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

۲ لیوان آب، فلفل سیاه و ادویه به قابلمه می افزاییم و صبر می کنیم تا تا همه مواد کاملا بپزند دقت داشته باشید که حرارت اجاق ملایم باشد در انتهای پخت سبزی های خرد شده و کلم برگ را که خرد کرده ایم اضافه می کنیم.

مرحله ششم

برای ۲۰ دقیقه دیگر اجازه می دهیم با هم بپزند سپس مایه دمپختک که آماده شد گوشت ها را خارج کرده زیرا امکان دارد ته قابلمه بروند و بسوزند سپس برنج را داخل مواد بریزید و آب و نمک اضافه کنید دقت کنید که برنج با نمک زیاد خیسانده نشده باشد که غذا شور می شود.

مرحله هفتم

آب برنج به اندازه یک بند انگشت باید بالاتر از سطح مواد باشد، حرارت اجاق را زیاد می کنیم تا تمام آب آن بخار شود سپس گوشت ها را روی برنج با فاصله از دیواره قابلمه می ریزیم و برنج را دم می گذاریم.

مرحله هشتم

زیر قابلمه شعله پخش کن بگذارید حرارت را متوسط کنید تا بخار داخل قابلمه بپیچد سپس کم کنید تا به آرامی دم بکشد بعد از حدود ۴۰ دقیقه دمپختک شیرازی ما آماده است در ظرف سرو بکشید و با سالاد شیرازی میل کنید. نوش جان.

دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 2 مرداد 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

کپی برداری از مطالب سایت با ذکر نام مُچ مَگ و لینک مستقیم بلا مانع است.